Kollárik Péter múltidéző sci-fi magazinja

Sci-fi könyvek alapján készült PC játékok

Sci-fi könyvek alapján készült PC játékok

2010-jan-15

A tudományos fantasztikum kitűnő terep számítógépes játékokhoz, akció-, kaland-, sima lövős vagy stratégiai játékokhoz egyaránt biztosíthat táptalajt. Ki is aknázzák a fejlesztők rendesen a témában rejlő lehetőségeket. Míg sok sci-fi játék „saját” ötlet, rengeteg a filmek alapján készült, nagyon gyakran ezeket már a film bemutatójával egy időben piacra dobják.
Jóval ritkább eset, amikor egy sf könyv! alapján készül az adott játék. De azért ilyenből is akad egy jókora csokorra való, a legkülönfélébb típusokban. Azt hiszem, minden szerényteleség nélkül kijelenthetem, hogy hiánypótló cikk következik. A képek kattintásra nőnek, és mindegyikhez mellékeltem videót is, hogy kedvet kapjatok. (Ha valamit kifelejtettem volna, vagy ha valamelyikhez felejthetetlen játékélmények fűződnek, most már azt is tudjátok, hogyan lehet hozzászólni, tehát elviekben nincs akadálya, hogy megosszátok velem.)

Dune 2A velem egykorúaknak talán nem is kellett okvetlenül sci-fi rajongónak lenniük, hogy elméjüket hosszú időre gúzsba kösse, magánéletüket romba döntse, idegrendszerüket cafatokká rongyolja a Westwood Studios 1992-ben készült valós idejű stratégiai játéka, a Dune II. Nem ez volt az első, de mindenképpen a legismertebbnek számít. Zenéje! Mekkora! Számomra az első RTS volt, amit kipróbáltam, egyszersmind az első, ahol rájöttem, hogy ehhez a játékfajtához én sajnos nagyon sötét vagyok. Sehogyan sem tudtam úgy kézben tartani a dolgokat, hogy mint jó Atreides fűszert is termeljek, épületeket és hadsereget is fejlesszek, ne is menjek mínuszba anyagilag, ráadásul még meg is védjem sivatagi birodalmamat a Harkonnen- vagy az Ordos-ház támadásaitól. Természetesen a másik két ház is választható a játék elején; az én szempontomból teljesen mindegy volt, kivel vagyok, sohasem sikerült meghódítanom a bolygót. A játék alapjául szolgáló regény Frank Herbert legendás Dűnéje. Most a bevezető animációt nézhetitek meg némi ingame-mel megspékelve, mézesmadzag gyanánt.

War of The WorldsUgyancsak a stratégiai játékok csoportjába tartozik az 1998-as fejlesztésű Jeff Wayne’s The War of the Worlds (Rage Software Ltd.) is. Két cédéből áll; a játékos választhat, hogy a támadó marsiak vagy a védekező emberek oldalán akarja-e végigvívni a harcot. Az alapjául szolgáló regény a Világok harca Herbert George Wellstől, a készítők meghagyták a XIX. század végi környezetet. Természetesen a marslakók harci egységei nagyobak és erősebbek, ám a regénytől eltérően itt azért megfordítható a csaták végkimenetele, az emberiség fegyverei ugyanis kisebb méretüket és gyengeségüket ellensúlyozandó hamarabb készülnek el, és több vethető be belőlük egyszerre. A videóbejátszáson a hangulatos fő bevezetőt nézhetitek meg.

War of The Ring2003-ból való a következő igen színvonalas RTS, nem sci-fi ugyan, de a fantasy még belefér. J. R. R. Tolkien A gyűrűk ura című trilógiájából a Liquid Entertainment fejlesztett egy Középföldén játszódó számítógépes játékot, The Lord of the Rings: War of the Ring címmel.  Sohasem wowoztam, nem tudom, milyen lehet, a legtöbben pedig ahhoz hasonlítják A Gyűrű háborúját, nekem a grafika és a küldetések jellege, hangulata elsősorban az Age of Mythologyt idézi. Ritkán játszottam vele és keveset, akkor is másoknál, mert nekem mindig olyan gépem volt, amin pont! nem indultak el az új játékok. Tényleg, mindjárt fel is rakom! Addig ti megnézhetitek az előzetesét.

The HobbitEzzel viszont rengeteget szenvedtem! Ugyancsak 2003 és ugyancsak Tolkien, ezúttal azonban A babó (The Hobbit) a Vivendi Universal külső nézetes akció-kalandjátéka. A grafika előtt le a kalappal, a hangulattal sincs hiba, és szépen követi a könyv történéseit: egy dolgot viszont nagyon kifogásoltam benne. A  játék  nagyon hangsúlyosan bírt platform-jellegekkel, az ízlésesnél többet kellett ugrálni, tarzanozni és érmét gyűjtögetni, ezek a vonások egy kissé gyerekessé tették, ami nem feltétlenül baj, viszont a gyerekességéhez képest igazságtalanul nehéz volt helyenként, és az egynegyedénél örökéletkód híján abbahagyni kényszerültem. Trailer következik.

Ubik1998-ban a Cryo Interactive Entertainment jelentette meg az Ubik című akció/stratégiai játékát Philip K. Dick azonos című regénye alapján. Fura játék, nem is lett olyan hű de népszerű, ahogy észrevettem. Joe Chip bőrébe bújva kellett katonákat kiképeznünk és küldetésekbe vinnünk, története meglehetősen nagyvonalúan kapcsolódik a regény cselekményéhez. Illusztrációnak csak az intróját tudtam beszerezni, az sem angolul van.

RamaNemrég olvastam Sanawad Petya blogján Arthur C. Clarke Randevú a Rámával c. remek regényéről bejegyzést és hozzászólásokat. Ha gondoljátok, szívesen kölcsönadom ezt a megint csak nem túl ismert, 1996-os készítésű játékot, a Rama-t (Sierra Entertainment). Myst-jellegű felfedezgetős-nézelődős kaland; igazából a második regény az alapja, nem az első. Most a játék első pár percét nézhetitek meg, legyen ez a kedvcsináló, de ha utánanéztek más videomegosztókon, láthatjátok, hogy maga Arthur C. is szerepel benne, tehát gyűjtők és rajongók számára akkor is kötelező darab, ha már egy kicsit réginek és kezdetlegesnek számít. Nem beszélve arról, hogy a Rama fedélzete épp egy ilyen felfedezgetős játéknak lehet jó kis alapja.

Starship TitanicRenderelthátteres-felfedezős-tárgykipróbálós játék a következő darab is. Terry Jones: Douglas Adams Titanic Csillaghajója c. könyve nem csak azért érdekes, mert én fordítottam, hanem azért is, mert ebben az esetben furcsamód nem könyvből készítettek játékot, hanem fordítva. (Starship Titanic, 1998 – The Digital Village; ez Adams cége. A keletkezés körülményeiről részletesen mesél az író a könyv előszavában.) Iszonyú nehéz szerintem, nem sokáig jutottam vele eddig. Azt azért hozzá kell tennem, hogy az alapötlet egy bekezdés erejéig Az Élet, a Világmindenség meg Mindenben szerepelt, tehát nagyon engedékenyen nézve mégiscsak beszélhetünk könyvadaptációról. Íme a kezdő képsorok.

VoyageCikkem utolsó, könyvből készült játéka, a Voyage: Inspired by Jules Verne mondhatni, ugyanebbe a kategóriába tartozik, tehát mászkálós-klikkelgetős-rejtélymegoldós. Az Utazás a Holdba című regényt vették alapul a Verne Gyula-művek pécéjátékosítását célul kitűző francia Kheops Studio-s gyerekek 2005-ben (habár a wellsi szeleniták azért itt is képbe kerülnek!). Nem írok róla részletesen, mert nem játszottam még vele, a Sztímpank blogban olvashatni róla minden igényt kielégítő bejegyzést. Az ott megjelent cikk illetve a hamarosan megtekinthető játékelőzetes alapján viszont igencsak érdemes lehet kipróbálni.

Na, kellemes kockulást kívánok minden könyvbarátnak.


29 comments

  1. Avatar of szergely

    a Dune, Dune 2, Dune 2000, Emperor: Battle for Dune játékokkal sokat nyomultam :-) kösz az ismertetést!

  2. Avatar of Chelloveck

    Na igen, sokat gondolkodtam rajta, hogy a többi dűnés játékot is belevegyem-e a cikkbe, de nem akartam nagy dűnetúltengést, ezért csak a legkirívóbbal foglalkoztam.

  3. nem enged linkelni?

    Starship troopers
    youtube.com/watch?v=US7vmRdJUu8

    American McGee’s: Alice
    youtube.com/watch?v=lG_-3T1Tljw

  4. Frankó bejegyzés, Chello!

    Kevésbé ismert, de rengeteget játszottam vele még az Időrégész fémjelezte szöveges kalandjáték időszakból:

    http://www.adventureclassicgaming.com/index.php/site/reviews/86/

    Itt tanultam meg angolul, az ilyeneket játszva…:)

  5. Nagyon jó cikk lett, gratula :)

  6. Avatar of Chelloveck

    (Ó, a macska rúgja meg, pedig az IG-n tagja vagyok még Warson S.T.A.L.K.E.R csoportjának is!)

  7. Avatar of wintermute

    :)
    Nem baj, klassz a bejegyzés így is.

    • Véletlenul nem tudod mi lehet anak a játék neve amiben egy lakopark szeruséget kell meg épiteni azt egy ido után jonek az ufok és le rombolnak mindent? Koszike elore is

  8. Wintermute is hozzászól, mégsem említi 1988 Neuromancerét! Az nem a tizenkettő egy tucat “üsd a törpét, vágd az elfet!” játék volt. Ráadásul akkoriban nem volt ilyen internet, papíron terjedtek a tuti koordináták! C64 rulez :D

  9. Atyaég mennyit játszottam vele!!

    És pont Wintermute volt az az AI amit az istennek sem bírtam kinyírni…:)

    Ott a pont…

    • Véletlenul nem tudod mi lehet anak a játék neve amiben egy lakopark szeruséget kell meg épiteni azt egy ido után jonek az ufok és le rombolnak mindent? Koszike elore is

      • Avatar of Chelloveck

        A Sim Cityben van olyan, hogy különféle katasztrófák történnek időről időre, és ott az egyik ilyen helyzet az ufótámadás. Engem is szívattak már meg a kis szarjankói!

  10. Old school award-ot akarok!!!

    Mostan!

  11. Fél pontért van egy Warhammer franchise-om kéznél. Igaz ott a regények, táblás és videojátékok kicsit jobban össze vannak keveredve. Például: http://store.steampowered.com/app/15620/

    Aztán volt játék az I have no mouth and I must screamből (Szája sincsen úgy üvölt magyarul) is: http://www.homeoftheunderdogs.net/game.php?id=531

  12. ALapos cikk, sajnos ezek közül én egyedül a Dune II-vel játszottam, aztán ’96 körül le is szoktam a játékokról, mielőtt sikerült egy teljes nyarat elcsesznem az UFO: Enemy Unknown-nal.
    Kis ideig elvonási tüneteim voltak, de már jó ideje tiszta vagyok.
    Viszont ha már itt vagyok:

    Bruno R. Marcos amatőr játékíró írt két fapados grafikájú, viszont roppant élvezetes Star Wars lövöldözős játékot. Mindkettőt folyamatos akció és egyszerű, de jól kitalált játékrendszer jellemzi.

    The Battle of Yavin
    http://download.chip.eu/hu/Star-Wars-The-Battle-of-Yavin-1.1_109956.html

    The Battle of Endor
    http://download.chip.eu/hu/Star-Wars-The-Battle-of-Endor-2.1_109976.html

    check it out!

  13. Avatar of Chelloveck

    Áááá, te vagy Bridger??? :lol: Gőzöm nem volt! Hehe, de jó; mik ki nem derülnek! Kész vagyok!
    Ha kicsit jobban tudnék angolul, persze rájöhettem volna! Bridge-r Áááá! :)

  14. Avatar of dzsejt

    Jó kis cikk, a Dűne játékokat nagyon szerettem (és tök jó lenne, ha mai grafikai szinten készülne egy új), annak ellenére, hogy nem mindegyik volt valami hűde frenetikus.
    Ezek közül még a Starship Titaniccal játszottam, az nem tetszett.
    Meg a S.T.A.L.K.E.R.-rel (ha már említve lett), de abban is csak 20 percig jutottam, valahogy nem fogott meg.

  15. Avatar of Chelloveck

    Szája sincsen úgy üvölt számítógépes játékban??? :shock:
    Harlan Ellison nem perelt miatta valakit? :mrgreen:

    A két fapados SW-játékot Junék egyszer kirakták az SFportalra, itt van a gépemen, de le fogom törölni mer mindig a birodalmiak győznek benne.

    Na, hála már annak a jó istennek, hogy végre felpezsdülni látszik az élet. Mindenki leszarta, hogy egyik szenzációt posztolom a másik után! A Wells-előadást LNPetersen kívül nem kérte senki, pedig Kelt végre megcsinálta a videót, de nem hogy fel nem teszem, még linket sem adok hozzá. Majd LNPetersnek elküldöm e-mailben :twisted:

    wr-nek, Keltnek és Bridgernek külön üdvözletem az első kommentjük alkalmából, ja, wr, én erről a neurománcos játékról nem is hallottam még soha! dzséjtnek meg csak annyi, hogy lehet, hogy a Dűne nem valami frenetikus, viszont nagyon fremenetikus! Háhháhá, érted, FREMEN-ETIKUS, érted! Háhá! Fremen! :D Érted!

  16. Jó kis cikk! Esetleg ide jöhetnek a Crichton-játékok (Congo, Jurassic Park-játékok, Timeline). Volt egy Wells-féle Time Machine kalandjáték is, ha jól emlékszem.

  17. Avatar of Chelloveck

    Ó, köszi! A jó kist is meg a hasznos kommentet is!
    Nem is hallottam ezekről, egyedül egy Operation Genesis c. jurassicparkosat toltam egy időben. Time Machine? De fasza lehet! Imádom Wellst.

  18. Köszönöm a sziveslátást :)

    Bocs, hogy leragadtam a játéknál, de még csak hasonló színvonalú adaptációt sem láttam azóta. Itt lakik: http://www.squakenet.com/computer_games/1408/Neuromancer/download.html.

    A Dune frenetikus volt, és műfaj teremtő, de nem igazán csinált kedvet a könyvhöz. A Neurománcra ferdített címet viszont habozás nélkül megvettem az első találkozáskor és később angolul is végigrágtam magam rajta akárcsak a folytatásokon. Az útikalauz után szinte rettegve várom a filmet!

    Hasonlóan el és kitalált dolog csak a Doom könyv volt. Bár ott pont fordítva működött a mechanizmus. (Úgy rémlik, azt se látta sose az “eredeti” kiadója. Hajrá magyarok!)

  19. Avatar of Chelloveck

    Nem baj, hogy leragadtál; mivel én nem is hallottam róla soha, ez nagy újdonság.
    Újévi fogadalomként 2010-ben elolvasom végre a Neurománcot. Nem lehet már úgy élni, hogy nem ismeri az enber, na. Eddig az első két fejezetet nyomtam le, hát őszinte leszek: szenvedek, mint a kutya, tőle.

  20. Neuromancer, by Interplay, bizonyám. Az csinált belőlem Gibosn-fordítót :) Ezt kihagyni, ejnye, Drúg. Ha szólsz, szállítottam volna hozzá anyagot, ahogy anno CoVboynak :)

    • Avatar of Chelloveck

      (Helyszíni komment, végre!!!)
      Ha szólok, ha szólok, én 2010 január 10-én nem tudtam, hogy van ilyen játék. Január 16-án tudtam meg.
      Nem baj, majd egyszer csinálunk belőle komplett bejegyzést, úgyis kevés a CP errefelé. Keresek hozzá egy apropót!

  21. Epikus összeállítás!! És nagyon jó játékok.

    Egyetlen egyet hiányolok a témából, méghozzá Frederik Pohl Gateway-ét, de azt is csak azért, mert átkozottul perverz vagyok. :) És mert ebből tanultam meg az inglis nyelvet.

    http://www.abandonwaredos.com/abandonware-game.php?gid=MTM2MQ==

Leave a Reply

Page optimized by WP Minify WordPress Plugin