Kollárik Péter múltidéző sci-fi magazinja

Peter Montgomery, az ifjú varázsló

Peter Montgomery, az ifjú varázsló

2011-szept-26

Valahányszor szóba kerül egy társaságban a stop motion létjogosultsága (többnyire úgy, hogy én hozom szóba) a beszélgetőtársak szívesen emlegetik Tim Burton bábfilmjeit példaként. Ennek kapcsán érdemesnek tartom megjegyezni, hogy én a stop motionnek inkább azt a válfaját kedvelem a teljesenbáb produkciókkal szemben, amikor ezek a picurka babák mint speciális effektusok szerepelnek élő szereplőkkel és valós környezettel kombinálva, valósághű hatást keltve. Ezt a stílust az ötvenes évektől kezdve Harryhausen fejlesztette szinte tökélyre az úgynevezett Dynamation technikával; a szaggatott/vibráló hatást kiküszöbölő motion blur, amikor a mozgást utólag elmosódottá téve még élethűbb hatást érnek el, már csak hab a tortán. Ez az a pepecs munka, amelynél kevésbé idő- és pénzigényes a számítógépes animáció, és örömmel tölt el, hogy vannak megszállottak, akik még így sem adják föl, és lelkiismeretesen buzerálják kis figuráikat. Ennek a maroknyi főt számláló nemzedéknek egy igen lelkes képviselője a skót Peter Montgomery.

Peter úgy nyolc éve, teljesen egyedül dolgozgat BLI (Bizzare Life Institute) című projektjén. Mindent ő maga csinál, a forgatókönyvet, a rendezést, a trükköket, az animálást, az utómunkálatokat, a vágást… és ez mindenképpen becsülendő. Íme egy meggyőző részlet a készül(get)ő filmből, ahol ő maga az egyik főszereplő is; Brooklyn Finch nevű barátja a másik, egy Clatherax nevű kipusztult óriásmadár pedig a harmadik. A most következő jelenetben a lény foglyul ejtésének lehetünk tanúi:

A Clatherax egy aprócska gömbcsuklós fémvázra épített mozgatható báb, amelyet aprólékos gonddal kockáról kockára mozgatnak, majd némi elmosódottasítás (Megamotion) hozzáadásával helyeznek valós környezetbe:

Petert láthatjuk az alábbi képen, amint a baromfit állítgatja:

(Peter, nézzél már egy kicsit ide, légy szíves!)

Fiatalabb a srác nálam négy évvel. A napnál világosabb, hogy Harryhausen-filmeken nőtt fel, és otthon, eleinte kezdetleges, később egyre profibb módszerekkel, lépésről lépésra sajátította el a Dynamation alapjait. Nézzük csak meg, miként fest a madár mozgásban de még környezet nélkül, kicsiben, zöld háttér előtt az animációs asztalon:

Amire pedig még nem volt példa: negyvenkilenc ilyen lény ront fejvesztve előre (természetesen egyetlen báb használatával):

Természetesen lehet okoskodni, lehet észrevenni, hogy sok mindent lehetne még a jelenetbe komponálni, hogy még szebb és még élethűbb legyen, a madárlábak által felvert port például, ám ne felejtsük el, hogy ez garázsmeló. Saját zsebből ráadásul. Némi hollywoodi pénzekkel és stúdiólehetőségekkel megtámogatva félelmetes még csak elképzelni is, micsoda produkciók születhetnének. Dynamation forever!


7 comments

  1. Megint kaptam Tőled egy szép reggelt! Köszönöm!

  2. Avatar of szergely

    na végre :-) ismét krícsált Chelloveck :-D
    jó kis poszt, szimpatikus a csirke!

  3. It’s a prehistoric chicken Szergely. Heheh.The final shot is light years ahed of this test footage. :)

  4. Ragyogó! Megvan Harryhausen reinkarnációja… :)

  5. Avatar of Chelloveck

    Hahaha Peter, I hope your online translator could translate this last comment by digitalisbuskepulovag! :mrgreen:

  6. It did. Very big compliment. :)

Leave a Reply

Page optimized by WP Minify WordPress Plugin